Pengalaman Driver Grab Yang Menginsafkan



Hari ni aku nak kongsi pengalaman sebagai driver Grab. Pengalaman yang tak seberapa yang menyentuh sanubari. Untuk dijadikan iktibar dan pengajaran buat kita semua agar kita sama-sama berfikir untuk majukan diri,bangsa,agama dan negara.
Pertama sekali apa yang nak ditekankan bukanlah nak memuji atau memperburukkan mana-mana bangsa,agama atau negara.
Hari ni aku ada ambik customer 5 orang foreigner burma dari satu rumah ibadat di Pulau Tikus.
Dipendekkan cerita masuklah 5 orang tadi dalam kereta.
Aku pun start perbualan,
Aku= "boleh cakap melayu ka? "
Penumpang= "Boleh bang,sikit sikit"
Aku= " Berapa lama kerja sini?"
Penumpang= "Baru lagi bang..24 baru sampai, belum satu bulan"
Aku= "Bagus belum satu bulan sudah pandai cakap"
Penumpang= "Mau kerja mesti mau belajar"
Aku= "Ini datang sembayang ka jalan-jalan"
Penumpang= " Sembahyang sama tolong sapu sapu habuk,cuci bagi bersih bersih..hari ni public tak buat apa kasi tolong sikit"
Aku= "Sini datang ada dapat duit ka?"
Penumpang= " Tak dak bang,duit sendiri"
Cukuplah sekadar ringkasan perbualan..
So disini ada dua pengajaran yang boleh kita sama-sama belajar,
Yang pertama, berapa ramai yang lahir di Malaysia berpuluh tahun mengaku rakyat Malaysia tapi bahasa kebangsaan masih tidak dikuasai sedangkan mengaku Bangsa Malaysia..?? Sedangkan foreigner yang berbahasa lain mampu belajar dengan cepat dalam tempoh kurang dari sebulan...
Yang kedua, berapa ramai yang luangkan masa,tenaga dan wang ringgit untuk berbakti kepada rumah ibadat kita sendiri walaupun masjid atau surau hanya dibelakang rumah kita...? Nak tolong sapu sampah pun susah..
Pengalaman hari ini sebenarnya adalah pengajaran buat diri aku sendiri. Malu dengan Tuhan. Bila sesuatu perkara yang terjadi kita selami dengan akal, pasti ada iktibar yang mampu kita ambil sebagai pedoman.
P/S:Maaf andai ada spelling atau tatabahasa yang out. Aku bukan seorang penulis. TAMAT.

KARYA :
FACEBOOK

IKUTI KAMI DI GROUP FACEBOOK : KEMBARAKU


Share:

No comments:

Post a Comment

JOM MELAWAT PAK BARA

JOM MELAWAT PAK BARA
KLIK LOGO
 
KEMBARAKU
Public group · 6,704 members
Join Group
Sebuah group yang sesuai untuk para kembara. Tidak kira samaada anda berbekpek, basikal, motosikal, kereta, pacuan 4 roda dan asalkan anda pengembara....
 

PERLUKAN TOWING

PERLUKAN TOWING
Whatsapp +60182032211 Zul

Labels

Recent Posts

Pages