KEMBARAKU ZAINAL CELESTE SIRI 9

Aku Singgah di 'Bodo', India
Jam 6 pagi, 15/03/2019 aku dah merayap kat sekitar Hotel Swagat. Kedai masih tutup, tut-tut baru nak cari passenger. Lepas sekilo dua aku berjalan, suasana mula sibuk & bunyi hon menjerit bertalu-talu. Aku balik hotel, minum pagi & start engin, set gps arah Howly, 245 km. Ikut highway, agak boring. Sampai kat Guwahati jalan jem dekat 3 km sebab 4 lane jadi 1 lane cross jambatan. Traffic haru biru. Bas, lori, van, kereta, tut-tut, motor bersimpang siur. Setiap inci ruang yang ada, dia orang akan cilok masuk. Tak ubah macam zaman bas mini di Kolumpo dulu. Aku pun join sekali, mencilok sana sini. Seronok jugak.
Lepas jem, tukar masuk jalan kampung. Walau jalan kecik tapi sempoi. Banyak kampung, sawah padi hijau & sawah kering. Kat sini skill memandu aku meningkat. Aku dah boleh selamba elak tut-tut, elak lembu tidur atas jalan sambil jari tekan hon & tangan lagi satu makan kuaci.
Sampai kat pekan Howly pukul 3 pm. Pekan kecik, tiap penjuru ada manusia, mungkin seramai satu Selangor. Debu berterbangan macam oksigen. Aku tak kesah sebab warna warni kehidupan & hiruk piruk kat sini lebih berseri dari debu-debu ala oksigen tu.
Oh lagi satu aku nampak kat Howly ni, perkataan 'bodo(h)' bukan bermakna tak pandai. Walau tak tahu makna sebenar dia, tapi aku memang 'bodo' datang ke Howly, India.


Sumber Facebook : Zainal Celeste 














Share:

No comments:

Post a Comment

JOM MELAWAT PAK BARA

JOM MELAWAT PAK BARA
KLIK LOGO
 
KEMBARAKU
Public group · 6,704 members
Join Group
Sebuah group yang sesuai untuk para kembara. Tidak kira samaada anda berbekpek, basikal, motosikal, kereta, pacuan 4 roda dan asalkan anda pengembara....
 

PERLUKAN TOWING

PERLUKAN TOWING
Whatsapp +60182032211 Zul

Labels

Recent Posts

Pages